Recorregut en bicicleta entre Albí i Béziers per la regió de Cantal (sud d’Auvèrnia. França)

Por Jaime y Carlos

1ª etapa. Albí- St Michel de Lescure (església romànica) – direcció Taïx fins a Monestiès (magnífic conjunt esculòric gòtic del « davallament de la creu»)- Almayrac- Mirandol B. – La Salvetat Peyralès- Rieupeyroux- Rignac (85 km.)

(Perfil difícil, amb pujades i baixades constants. Cal portar menjar i beure. Bones vistes i paisatges)

2ª etapa. Rignac- Bournazel- Rulhe- Noaillac- Conques (41 km).

(Mateix perfil que l’anterior. Carreteres locals en bon estat i poc transitades. Catedral romànica à Conques. )

3ªetapa. Conques – Vall del Dourdou- Port d’Agres- Bagnac- Letroquière- Sousceyrac- Beaulieu. (101 km).

(Perfil semblant als anteriors. Boscos de faigs i castanyers. Poques possibilitats de trobar aigua).

4ª etapa. Beaulieu – St Geraud- Laroquebrou- St. Étienne Cantalès- La Capelle- Ytrac- Aurillac- Lascelle (Vall de la Jordanne) (100 km).

(Pujades més suaus que les anteriors, tot i que el vent pot bufar a dalt dels turons.)

5ª etapa. Lascelle – Puy Marie (1.837 m.) – Murat- Saint Flour (73 km)

(La pujada al Puy Marie, 11 km, tot seguint la bonica vall de la Jordanne, és molt dura. Baixada ràpida cap a Murat. Des d’aquí cercar carreteres alternatives per Coltines i Andelat, per tal d’evitar la carretera nacional. Tirant per Andelat hi ha una plana on bufa el vent però amb una carretera més tranquil·la que la nacional.)

6ª etapa. Sant Flour- Chaudes Aigües- Saint Urcize (67 km)

(Pel Barrage du Grand Val: pujada forta i baixada per tornar a pujar en direcció a Maurines i abans d’arribar-hi, desviament cap a Chaudes-Aigües: baixada i pujada. Després, fins a Saint Urcize, fals pla amb paisatge de prats i petits turons)

7ª. St Urcize- Nabisnals- Plateau d’Obrac- Coll de Bonnemosse- La Canourgue- Gîte d’étape de Les Fléurines (uns km abans d’arribar al poble de Les Vignes) (74 km)

(Des de St Urcize, la carretra va pujant continuament però sense grans desnivells fins al « plateau », després de travessar el plateau (pastures de muntanya), hi ha un descens d’uns 16 km fins La Canourgue, per tornar a pujar per tal de passar a la Vall del Tarn).

8ª etapa. Les Fléurines-fort descens fins a Les Vignes – Gorges del Tarn- Le Rozier- Peyreleau – Pujada a La Roque Sainte Marguérite- Gorges de la Dourbie – Nant – La Couvertirade – Le Caylar (100 km)

(Pujada suau a les valls dels rius, però pujades fortes en passar d’una vall a l’altra. A partir de Nant, la tendència del perfil és descendent cap al Mediterrani)

9ª etapa. Le Caylar – Les Rives – Lunas – Bédarieux – Bel Air – Faugères – Cassan – Pouzolles – Coulobres – Lieuran Les Béziers – Béziers (85 Km)

(Pujada de Le Caylar a Les Rives i al Plateau de l’Escandorgue, després del descens a Lunas i Bédarieux hi ha una curta pujada al Col du Buis. A partir d’aquí la carretera va baixant cap a Béziers.)

Per fer aquest recorregut cal estar una mica entrenat perquè pràcticament no hi ha cap tram pla; només alguns km al final, poc abans d’arribar a Béziers. Malgrat tot, els pobles i paratges, l’art (esglèsies romàqniques) i la tranquil·litat de les carreteres mereixen l’esforç. Les pujades més fortes, per passar d’una vall a l’altra, tenen entre 5 km i 10 km. De tota manera, el recorregut en sentit invers (Béziers – Albí) encara seria més dur. Convé portar de beure durant les etapes perquè no hi ha gaires fonts, tot i que als pobles més grans hi ha lavabos públics. A més, cal tenir en compte que dilluns tot és tancat (bars, botigues, etc.) a França, llevat d’alguns forns. Hi ha una àmplia oferta d’allotjament. De tota manera, potser a l’estiu convindrà reservar. Els albergs de l’ajuntament («gîtes d’étape communaux ») están molt bé i son barats (10-15 euros) i ofereixen la possibilitat de cuinar. A les « chambres d’hôte » i als petits hotels els preus varien entre 40 € i 55 € habitació doble amb esmorzar.